Is roddelen op de werkvloer een probleem? Niet altijd. Roddelen doen we al zolang de mensheid bestaat. We doen het allemaal. Er zijn zelfs theorieën dat ons taalgebruik en onze hersens zich sterk zijn gaan ontwikkelen in de prehistorie, omdat roddelen een essentieel onderdeel om te overleven als groep. Roddelen is ook vandaag de dag nog steeds een manier om je als groep veilig te voelen. Je hebt echter onschuldige roddels en destructieve roddels. Die laatste vorm kan het functioneren van teams volledig ontwrichten. Je opstelling als leidinggevende daarin is bepalend. Als je zelf deelneemt aan of zelfs maar luistert of klaagt over andere mensen, dan maak je deel uit van het probleem. Dat kan groot zijn, want roddel schaadt het onderlinge vertrouwen, veroorzaakt angst en ruis in de organisatie en beïnvloedt daardoor de productiviteit en de resultaten. Je kan als leidinggevende de destructieve vorm van roddelen terugdringen. Bijvoorbeeld door veiligheid te creëren, mensen op hun verantwoordelijkheid te wijzen en ze te leren om constructieve feedback te geven. Hieronder ga ik dieper in op verschillende vormen van roddelen en op de rol van leidinggevenden.
De sleutel tot het begrijpen van de waarde van de roddel ligt in de intentie waarmee over anderen gesproken wordt. Mensen roddelen om relaties met anderen te bouwen. Door kennis te delen, bouwen ze intimiteit met anderen door een gedeeld zicht op de mensen in hun wereld. Dat zorgt voor veiligheid in een groep. Een belangrijk punt, want veiligheid is van oudsher een basisbehoefte. Niemand verliest graag zijn plek in een groep. Het verschil tussen positieve en negatieve roddel zit in het doel waarmee het verhaal wordt verteld en in het effect op het individu dat het onderwerp van roddel is.
Informerende roddel
De informerende roddel is een middel om mensen op de hoogte te houden van de details van het leven van andere leden van een netwerk van relaties. Deze vorm van roddel heeft geen negatief effect op het onderwerp van de roddel en speelt een zeer sterke rol in het bouwen van de gemeenschap. Het vormt sterkere banden tussen mensen binnen de groep.
Meningvormende roddel
Wanneer mensen de meningvormende vorm gebruiken, dan praten ze over het in hun ogen afwijkende gedrag van de persoon die niet bij het gesprek betrokken is. Het (onbewuste) doel van de roddel is om een relatie met de mensen in het gesprek bouwen en de eigen positie te versterken. Dat heeft voor het onderwerp van gesprek geen negatieve gevolgen als zijn gedrag positief gewaardeerd (positieve meningvormende roddel). Dat is anders wanneer er negatief gesproken wordt over degene die afwezig is bij het gesprek. Dan kan die negatieve meningvormende roddel (ook wel ’ kwaadspreken’ genoemd) de relatie tussen de persoon die onderwerp van gesprek is en anderen schaden. Dit soort roddels kan gezien worden als een manier om meer geaccepteerd te worden in een groep door een andere persoon te vervreemden.
De ’ klaagroddel’ is een variant op de negatieve meningvormende manier van roddelen. Het gaat bijvoorbeeld over collega’s die fouten maken of ongewenst gedrag vertonen. Veelal durft de college de medewerker of leidinggevende in kwestie niet aan te spreken, maar geeft hij wel aan anderen zijn mening in plaats van met de persoon in kwestie te praten. Het (onbewuste) doel van deze vorm van roddelen is ook verbroedering en op deze wijze zorg dragen voor de eigen veiligheid binnen de (sub)groep. Tevens zorgt de roddelende persoon voor aandacht voor zichzelf en brengt zichzelf in een slachtofferpositie waarin de klagende persoon van mening is dat er geen actie door hem/haar ondernomen hoeft te worden. Ook deze vorm van roddelen is schadelijk voor mensen, omdat hun imago en relatie met anderen hierdoor geschaad wordt. Omdat er niet met collega’s, maar over collega’s wordt gesproken, zijn ze niet op de hoogte van het effect van hun gedrag en dus ook niet in staat dat gedrag te veranderen. Problemen worden op deze manier dus niet opgelost, maar in stand gehouden, hetgeen schadelijk is voor de organisatie.
In de rest van dit artikel wordt gemakshalve onder roddelen verstaan het op negatieve wijze over elkaar praten (kwaadspreken en klagen).
Roddelen kan erger zijn dan stelen
Als medewerkers roddelen kunnen teams hierdoor volledig ontsporen. Het schaadt het onderlinge vertrouwen, veroorzaakt angst en ruis en beïnvloedt daardoor de productiviteit. Het kan ook de totale werkatmosfeer vergiftigen en de reputatie van besproken personen schaden en leiden tot ziekteverzuim. De kosten hiervan zijn hoog, maar vaak niet direct herleidbaar tot de oorzaak; het roddelen.
Roddelen is feitelijk een vorm van niet integer gedrag. Organisaties besteden gelukkig steeds meer tijd en aandacht aan integriteit op de werkvloer. Toch gaat daarbij de meeste aandacht uit naar aspecten zoals stelen, fraude, pesten en het gebruik van alcohol en drugs. Stelen is daarbij nog steeds de belangrijkste reden voor ontslag op staande voet (Volkskrant 15 aug. 2017). Overigens betreft dat stelen vaak een gelegenheidsactiviteit, waarbij het om weinig geld gaat en die activiteit daardoor nauwelijks invloed op de winst en prestatie van de organisatie heeft. Bij gemeenten en andere overheidsorganisaties speelt het winstargument niet, maar gaat het vooral om de beeldvorming die kan ontstaan bij het publiek als gevolg van medewerkers die stelen. De impact van negatieve roddel kan echter veel groter zijn, omdat dit de prestaties (kwaliteit) van de organisatie beïnvloedt en daarmee de continuïteit. Ook kan het welzijn van medewerkers hier hard door worden geraakt, net als bij pestgedrag. Desondanks wordt kwaadspreken over collega’s (nog) niet zo hard aangepakt als stelen. Wat daarbij mogelijk tevens een rol speelt is dat het fysieke bewijsmateriaal veelal ontbreekt en bewijsvoering moet worden gestoeld op beweringen van collega’s. Zij hebben de roddel vaak in vertrouwen te horen gekregen, waardoor ze niet genegen zijn om formeel te bevestigen van wie zij de roddel hebben vernomen.
Roddelen als symptoom
Soms is roddelen het gevolg van een enkeling die bijvoorbeeld uit wraak of als gevolg van een stoornis in de persoonlijke ontwikkeling kwaadspreekt over collega’s en daarmee anderen besmet. Vaker is roddelen het gevolg van verstoringen of veranderingen in de organisatie. Bijvoorbeeld veranderingen die de veiligheid verminderen of niet geaccepteerd worden door medewerkers.
Veiligheid is de eerste levensbehoefte van mensen (piramide van Maslow) en is ook een basisbehoefte binnen een groep. Als de sfeer als onveilig wordt ervaren, dan trekken mensen zich terug en kunnen ze ook de veiligheid voor zichzelf gaan creëren door ervaringen en meningen uit te wisselen met andere groepsgenoten. Op die manier ontstaan bondjes en subgroepen die de veiligheid voor een groepslid vergroten. Tegelijkertijd heeft het geroddel en ontstaan van bondjes een negatief effect op het veiligheidsgevoel van de andere teamleden.
Organisaties zijn levende systemen, die bij verandering graag zo snel mogelijk terugkeren naar de oude situatie (lees bijvoorbeeld het boek ’ systemisch transitiemanagement’ geschreven door Tiecke en Van Leeuwen). Weerstand bij verandering is dan ook volstrekt normaal. Roddelen kan daarvan een uitingsvorm (symptoom) zijn. In dat geval past niet het zoeken naar schuldigen (de kwaadsprekers), maar het zoeken naar interactiepatronen die het geroddel in stand houden en naar verstoringen of veranderingen in het systeem die de interactiepatronen veroorzaken.
Roddelen kan volgens Jitske kramer ook een vorm van sabotage gedrag zijn (Deep Democracy, 2014), bijvoorbeeld veroorzaakt door het feit dat dat bepaalde groepen of individuen in een organisatie niet gehoord worden en/of niet betrokken worden bij besluitvorming.
Als de organisatie weinig kennis en ervaring heeft van systemisch denken en het interveniëren op patronen, dan kan het inschakelen van een organisatiecoach uitweg bieden.
Rol van de manager
Als manager ben je het voorbeeld voor respectvolle communicatie. Als je namelijk zelf deelneemt aan roddels, of je negatief uitlaat over je baas of anderen die niet bij het gesprek aanwezig zijn, dan voelt je team zich vrij om hetzelfde te doen. Geef dus het goede voorbeeld. En als een van je teamleden toch klaagt over een ander teamlid, vraag dan wat het doel daarvan is. Het is mogelijk dat de klager al geprobeerd heeft om met die persoon te praten en hulp nodig heeft. Je zal de klager duidelijk moeten maken dat het gedrag waarover geklaagd wordt, alleen zal veranderen als ze met die bewuste persoon het gesprek aangaat. Als die persoon niet weet hoe, dan kan je wellicht helpen door na te gaan hoe degene het gesprek het beste aan kan gaan. Indien noodzakelijk kan je als mediator het gesprek faciliteren.
In je functie als manager is het creëren van een veilige omgeving een eerste vereiste om er voor te zorgen dat medewerkers zich openlijk durven te uiten. Naast de context is ook ervoor te zorgen dat de medewerkers de wil hebben om met elkaar te praten in plaats van over elkaar. Het is essentieel dat medewerkers voelen dat dit een verantwoordelijk is die bij hun functie hoort. Het kan lonen om dit onderwerp te linken aan de kernwaarden en doelen van de organisatie, zodat de wens om samen te praten op een dieper niveau wordt vastgelegd en daardoor sneller tot verandering zal leiden.
Soms willen medewerkers wel, maar kunnen ze niet. Ze zijn bijvoorbeeld onvoldoende assertief of beschikken ze niet over de vaardigheden om op een juiste manier feedback te geven. In dat geval zal je ze daarin moeten helpen, bijvoorbeeld door ze hierin te trainen. Het liefst zo veel mogelijk ‘on the job’. Vaak gaat het om een combinatie van willen, kunnen en de juiste omgevingsfactoren. De inzet van een coach of trainer kan daarbij effectief zijn om de teamleden te helpen de negatieve effecten van roddelen te begrijpen en hulpmiddelen te bieden om gezondere communicatiemethoden te bevorderen.
Erik de Vries
0 comments
Here is no comments for now.